بررسی مزایا و معایب ایزوگام و قیرگونی

در ایران در روزهای قدیم از روش های سنتی كاه گل جهت عايق کردن سقف ها استفاده می شده است که بعداز این روش، استفاده از قیرگونی و آسفالت جای آن را گرفت. روش قیرگونی کارامدی خود را برای عایق کاری در طول سالیان متمادی ثابت کرده است. هنوز هم این روش بدلیل کارآمدی خوب و قیمت ارزانتر نسبت به بقیه عایق های رطوبتی طرفداران خود را حفظ کرده است.

معایب عایق قیرگونی :

  • پوسیدگی این عایق به مرور زمان
  • پارگی بر اثر نشتهای احتمالی ساختمان
  • عمر مفید عایق به طور متوسط کمتر از ۱۰ سال بوده و ترمیم متناوب آن با مشکلات اجرایی زیاد و هزینه های قابل توجه همراه است .
  • آلودگی محیط زیست را به دنبال دارد
  • تجزیه شدن قیر در دمای زیاد بخصوص زیر نور شدید آفتاب در پشت بام ها
  • اشتعال پذیری قیر
  • تغییر شکل قیر در مقابل فشار و حلالها


عمر مفید قیر وگونی به طور متوسط کمتر از ۴ سال بوده و ترمیم آن با مشکلات اجرائی زیاد و هزینه های قابل توجه همراه است .با گذشت زمان و پیشرفت علم و تکنولوژی برای پشت سر گذاشتن این نواقص عایق های جدیدی وارد بازار شدند. پس از روش سنتی قیرگونی، ایزوگام اولین عایق پیشرفته نوظهور بود. ایزوگام از قیر اصلاح شده با پلیمر بدست می آید که ضخامت کمتر و یکدست دارد. ایزوگام بسیاری از نواقص قیرگونی را برطرف نموده بود. این بود که به سرعت مورد استقبال قرار گرفته شد.

مزایای ایزوگام نسبت به قیرگونی :

  • ایزوگام سبکتر از قیر است.
  • بدلیل دارابودن مواد پلیمری در ساختار قیر ایزوگام، در دماهای پایین ترک نمی خورد.
  • براحتی می توان روی ایزوگام تردد داشت، در حالی که در روش قیرگونی حتما باید روی قیرگونی آسفالت شود تا قابل تردد گردد.

معایب ایزوگام :

  • فاسد شدن عایق بعد از ۶ ماه (از زمان تولید ) بعلت عدم نگهداری مطلوب ( باید بصورت عمودی در دمای ۵ تا ۳۵ درجه نگهداری شود ).
  • کم بودن طول عمر مفید (۱۵ سال )
  • در موقع ترمیم محل آسیب دیده ، باعث تغییر شکل و نیز برجستگی نسبت به سایر نقاط می گردد.
  • نصب ایزوگام به آتش مستقیم نیاز دارد.
  • ایزوگام به تنهایی و بدون رویه آلومینیومی نسبت به اشعه آفتاب مقاوم نیست.


همچنین اجرای این مواد باعث ایجاد خطرات کارگاهی و نیز آلودگی های زیست محیطی می باشد ، عدم امکان تردد در سرما و گرما روی این لایه ها ، امکان رشد خزه و باکتری و میکروب ، فرار از نقاط گرم سازه به سمت نقاط خنک تر ، عدم چسبندگی ملات ها به قیر و گونی و ایزوگام که نیاز به نصب توری و فنس را قبل از سیمانکاری الزامی میکند ، تمایل شدید قیر و ایزوگام جهت توسعه حریق و آتش سوزی و تولید گاز های سمی در زمان آتش سوزی که باعث خفگی افراد حاضر در محل میگردد و بالا بودن خطر سوختگی و حوادث مشابه ، بوی بد و تولید دود و گازهای سمی پنهان که باعث سیاهی رنگ ، افت سطحی و دیگر معضلات فنی در سطح سازه می گردد ، سست نمودن لایه های زیرین ، ایجاد مواد سمی در مواجه با آب در مخازن آب آشامیدنی و ایجاد ترک های شدید ، همگی این معایب نشان می دهد که این روش سنتی فاقد استاندارد لازم جهت مصرف در لایه های ایزولاسیون بوده و به همین لحاظ استفاده از آن در حد گسترده ای کاهش یافته و رو به انحطاط است .
در چند سال گذشته برای فرار از مشکلات متعدد ایزوگام و قیرگونی که در بالا مطرح شد، استفاده از محصول جدیدی به نام شینگل که طی دو دهه گذشته از متدوال ترین پوشش های ساختمانی جهت سقف های شیبدار در آمریکا و اروپا بوده است، تا حدی جایگزین ایزوگام شد.
این محصول علیرغم مزایای بسیاری همچون وزن کم، نصب آسان، زیبایی ظاهری، هزینه مناسب، متناسب بودن با کلیه شرایط آب و هوایی،رنگ ثابت و ماندگار، مقاومت در برابر تغییرات دمایی دارای مشکلاتی هم هست. مثلا در دماهای بالای 50 درجه سانتی گراد ( در بیشتر مناطق ایران در فصول گرم سال زیر آفتاب دما بیش از 50 درجه می شود.) قیرهای داخل پوشش شینگل به حالت روان درمیاید، و از میان فضای همپوشانی شینگل ها خود را به روی سطح میرساند. این پدیده موجب افت شدید کارایی شینگل، اثرات مخرب زیست محیطی و زشتی ظاهری این پوشش ها می شود.
با مرور زمان نسل پیشرفته عایق های رطوبتی وارد بازار رقابتی شد. عایق های رطوبتی نانوپلیمری با اشکال و انواع متفاوت نفوذی و لایه ای برای عایق کاری ساختمان ها بکار می روند. این عایق ها بدون استفاده از هیچگونه قیر و مواد نفتی مضر ساخته می شوند. عایق های رطوبتی پلیمری نانوشیلد (که به صورت تک جزئی و مایع تولید می شود) بسیار موثر، دارای اجرای آسان، کاملا سازگار با محیط زیست، کاملا منعطف بدون شکنندگی و پوسته پوسته شدن، دارای تنوع رنگی زیبا، مقاوم در برابر اشعهuv و ضد خزه می باشند.

نانوشیمی یلدا برند