بلکا

بلکا یکی از انواع پوشش های ساختمانی می باشد. بلکا متشکل از سلولز طبیعی و الیاف پنبه است که توسط دستگاه‌ های مخصوص در ابعاد خیلی خیلی ریز خرد می شود، سپس با رزین سلولزی و سنگ‌های تزئینی بطور کامل مخلوط می گردد. بلکا پوششی مناسب برای سقف و دیوارهای فضاهای بهداشتی مانند مهد کودک ها، اتاق کودک، بیمارستان و مراکز درمانی می باشد زیرا از مواد اولیه کاملاً طبیعی ساخته شده است. بلکا روی انواع سطوح مانند سیمان، فلز، گچ، خاک و گچ (شمشه کشی شده)، شیشه، رنگ روغن، چوب، حتی روی کاغذ دیواری و یا رنگ های پوسیده قابل اجرا می باشد.
این پوشش تزیینی در مناطق مختلف ایران با اسامی دیگری نیز شناخته می شود که معروف ترین آن ها پتینه و رومالین است.
بلکا ساختاری طبیعی دارد و به همین خاطر از لحاظ سلامتی و بهداشت نسبت به رنگ روغن و کاغذ دیواری برتری دارد. نصب آسان، تنوع بالا در طرح و رنگ، قدرت پوشش دهی بالای سطوح قدیمی با کمترین زیرسازی، قیمت مناسب تولید و نصب آن و استحکام و مقاومت بالای بلکا از دلایل محبوبیت سریع آن در بین مردم بود.

belka

تاریخچه بلکا

ابتدا در ژاپن برای جلوگیری از نفوذ سرما به داخل ساختمان ها، ترکیب یک نوع چسب و سبوس کوبیده شده ی برنج را به صورت یک لایه رنگ روی در و دیوار و سقف ساختمان ها استفاده می کردند و از آن به عنوان عایق حرارتی استفاده می‌کردند. در اروپا اصلاحاتی روی این عایق انجام شد و ایرادات آن برطرف شد، از مواد جدیدی دیگری استفاده شد و ترکیب یکنواخت تر و بهتری حاصل شد. به عبارتی با افزودن مواد بسیار متنوعی به سلولز انواع مختلف و فراوانی از این عایق ساخته شد و موجب شد این پوشش با تنوع خیلی زیادی در سراسر دنیا شناخته شود و مورد استفاده قرار گیرد.

انواع بلکا

بلکا ابریشمی : متشکل از پنبه سلولز و ترکیبات الیاف ابریشمی و نخی
بلکا سلولزی : متشکل از پنبه سلولز و ترکیبات خرده کاغذ و خرده پارچه

مزایای بلکا

  • بدون نیاز به آماده سازی زیرکار (حتی با وجود سوراخ، شکاف، ترک و ناهمواری روی سطح)
  • کمک به کاهش سطح رطوبت در هوا (مناسب برای دیوار و سقف حمام، آشپزخانه، زیرزمین و تمامی محیط های مرطوب)
  • بدون بو و مواد فرار سمی
  • خاصیت آنتی استاتیک و عدم جذب گرد و غبار به خاطر ساختار فیبری بلکا
  • مقاوم در برابر آتش و شعله ور نشدن
  • عایق حرارتی
  • عایق صوتی
  • کاهش بازتاب مستقیم نور
  • عدم جذب گرد و غبار و ظاهری همیشه تمیز
  • پوشاندن ترک ها
  • مقاومت فیزیکی و قابلیت ارتجاعی
  • قابلیت ترمیم درعرض چند دقیقه در صورت لک یا کثیف شدن

با توجه به سلیقه ای بودن پوشش بلکا و هزینه بالای تعویض آن با پوششی جدید بسیار بهتر است که قبل از نصب بلکا نهایت دقت را در تصمیم خود به خرج دهید. در زیر به ذکر معایب بلکا می پردازیم:

معایب بلکا

  • جداسازی دشوار و زمان بر
  • زبری سطح بلکا
  • قابلیت شستشو نداشته و در صورت ایجاد لک باید ترمیم شود.

ویژگی‌های منحصر به ‌فرد بلکا آن را به پوشش‌هایی ایده‌آل برای دیوارها و سقف‌ها تبدیل کرده و آن را برای همه سلیقه‌ ها و سبک‌ های طراحی مانند مینیمالیسم، مدرنیسم، پست مدرنیسم و کلاسیک مناسب کرده است.
استفاده از سلولز و مواد طبیعی در زندگی فردی و اجتماعی ما تضمین کننده امنیت و آرامش است. در واقع، زندگی طبیعی، میلیون‌ها سال است که در ژن‌ها و DNA ما رمزگذاری شده است.

مقایسه بلکا با رنگ روغن و کاغذ دیواری

کاغذ دیواری در محیط های مرطوب به هیچ عنوان نباید استفاده گردد و یا در درزها دچار مشکل می شود و نیاز به اتصال مجدد دارد. مواد بکار رفته در کاغذ دیواری شیمیایی و در کوتاه مدت و بلند مدت اثرات مخرب محیط زیستی دارد. شاید تصور کنید کاغذ دیواری مشکل بزرگی که رنگ های روغنی دارند یعنی دارا بودن مواد آلی فرار را ندارد. اما این یک اشتباه است چرا که آزمایشات کروماتوگرافی گازی / طیف جرمی و دفع حراتی خودکار نشان می دهند که انواع ترکیبات آلی فرار یا همان VOCs از کاغذ دیواری انتشار می یابند و برای سلامتی انسان های اثرات مخرب جدی دارند. رنگ روغن دارای حلال های نفتی بسیار بسیار مضر برای سلامتی است. همچنین فرایند تولید کاغذ دیواری و رنگ روغن اثرات مخرب زیست محیطی بلند مدت مانند استفاده بیشتر فسیل و همچنین تولید بیشتر گازهای گلخانه ای دارد. کاغذ دیواری در اثر ضربه و لک و کثیفی به سرعت خراب می شود و قابل تعمیر یا تمیزکاری نیست. رنگ روغن هیچگونه مقاومت فیزیکی یا ارتجاعی ندارد. آماده سازی زیرکار برای رنگ روغن یا کاغذ دیواری بسیار حائز اهمیت بوده و هزینه و زمان زیادی می برد.
اما بلکا به دلیل خاصیت ارتجاعی و انعطاف پذیری (الیاف سلولزی) تمام منافذ زیر سطوح را پر می کند. این بدان معنی است که نیازی به هیچ گونه آماده سازی نیست. مقاومت بلکا در برابر ضربه و ایجاد ترک، آن را به یک ابرقهرمان در میان دیگر پوشش های دیوار داخلی تبدیل کرده است. همچنین بلکا با دارا بودن متریال صد در صد طبیعی بدون هیچ گونه اثرات مخرب زیست محیطی می باشد. بلکا عایق حرارتی و صوتی است : آلودگی صوتی و نوری در جوامع شهری و توسعه یافته جزء لاینفک زندگی انسان است که باعث بروز مشکلات عدیده ای از جمله اختلالات سیستم عصبی، گوارشی و کلیه می شود و تأثیر منفی مستقیمی بر مغز و در نهایت روان دارد. فرم و ترکیبات بلکا می تواند این آلاینده ها را کاهش دهد. بنابراین، همانطور که Gosche، محقق آلمانی، می گوید: هر آنچه را که در خواب می توان تصور کرد، بلکا به واقعیت تبدیل کرده است.

نانوشیمی یلدا برند